Blog

Kennis & Inzicht 4 kenmerken van een succesvolle platformstrategie

11-02-2019 Maarten Kalfsbeek

Het aanbod van digitale platformen en hun impact is in de afgelopen 2 decennia enorm gegroeid. 7 van de 8 meest waardevolle bedrijven ter wereld (2018) hebben hun waarde mede te danken aan een succesvolle platformstrategie. Ook in Nederland zijn inmiddels meer dan 200 digitale platformen actief. Aan enthousiasme over het platform-model ontbreekt het dus niet, maar hoe maak je een platform ook succesvol? In dit artikel zet ik de belangrijkste kenmerken van een succesvolle platformstrategie voor je op een rij.

4 kenmerken van een succesvolle platformstrategie
Fietskoeriers in Parijs (Frankrijk) onderweg naar klanten voor de platformen Glovo en Deliveroo.

1. Twee- of meerzijdige markten

Een platform brengt altijd twee- of (nog beter) meerzijdige markten bij elkaar, die grofweg kunnen worden onderscheiden in aanbieders (producenten) en afnemers (consumenten). Veel platforms beginnen met een tweezijdig model met een enkele interface (meestal een website), maar breiden dit na verloop van tijd uit naar een meerzijdig model met meerdere interfaces (waaronder ook apps en webservices). Zo brengt Booking.com al lang niet meer alleen reizigers en hotels bij elkaar, maar heeft zij haar platform tegenwoordig ook opengesteld voor reisagenten en verhuurders van andere typen accommodaties.

2. Elke marktzijde zijn eigen unieke waardepropositie

Omdat platformen zich op twee- of meerzijdige markten richten, is het van belang dat elke doelgroep ook een onderscheidend product krijgt aangeboden. Dit is een groot verschil met traditionele (eenzijdige) markten, waar men zich primair richt op het bevredigen van afnemers. Wanneer je deze tactiek ook zou toepassen in twee- of meerzijdige markten, raken vraag en aanbod uit balans met ontevreden klanten als gevolg. Het maaltijdbezorgplatform Deliveroo doet dit bijvoorbeeld door zich bij consumenten (in de grote steden) te onderscheiden met kwalitatief goed eten, geavanceerde planning- en tracking technologie en een hip imago terwijl zij restaurants logistiek volledig ontzorgt en haar bezorgers zelf mogen bepalen wanneer zij werken en allerlei nuttige accessoires krijgen aangereikt.

3. Een ecosysteem met meerwaarde en 'lock-in'

Juist omdat digitale platformen veelvuldig gebruik maken van technologieën die een directe interactie met gebruikers mogelijk maken, biedt dit ongekende mogelijkheden om aanvullende informatie te verzamelen. Veel platformen vragen gebruikers bijvoorbeeld om elkaar na afloop van een transactie te beoordelen, zodat er inzicht in de betrouwbaarheid van elke gebruiker ontstaat. Een ander voorbeeld is het reizigersplatform Tripadvisor, dat gebruikers ook stimuleert om foto’s van locaties te delen. Met al deze aanvullende informatie (data) ontstaat er na verloop van tijd een ecosysteem dat gebruikers veel meer waarde biedt dan enkel het via digitale weg bij elkaar brengen van vraag en aanbod.

De meest succesvolle platformen hebben een ecosysteem gecreëerd dat gebruikers zoveel meerwaarde biedt, dat zij het platform niet snel meer zullen verlaten en er een concurrentievoordeel is ontstaan. Dit effect wordt door marketeers ook wel 'lock-in' genoemd. Linkedin is een mooi voorbeeld van zo’n platform met een lock-in: wie het platform verlaat verliest niet alleen zijn account, maar ook het gehele netwerk van connecties en de aanbevelingen die in de loop der tijd zijn opgebouwd.

4. Agressieve groeistrategie en 'netwerkeffecten'

Veel platformen hanteren na lancering een agressieve groeistrategie, in de hoop dat er uiteindelijk een 'netwerkeffect' ontstaat. Bij een netwerkeffect neemt de waarde van het platform voor gebruikers toe naarmate er meer gebruikers op het platform zijn aangesloten. Een netwerkeffect gaat veelal gepaard met exponentiële groei, waardoor het platform de potentie heeft om marktleider te worden. WhatsApp is een goed voorbeeld van een platform dat succesvol gebruik heeft gemaakt van het netwerkeffect: naarmate meer mensen dit berichtenplatform zijn gaan gebruiken, is het voor anderen ook aantrekkelijker geworden om de WhatsApp te installeren.

Wil je meer weten over platform strategieën? Neem dan vooral contact met mij op.

Deel dit artikel met anderen
Blijf op de hoogte
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om eens in de twee maanden een overzicht van onze laatste blogs te ontvangen.
Copyright © TAKING OFF, 2019. Alle rechten voorbehouden.